Geschiedenis van de Apeldoornse Masterclass

Geschiedenis van de Apeldoornse Masterclass

De Internationale Stichting Masterclass Apeldoorn is opgericht in 1990 door producer Annette Brattinga - Aeneae Venema. Bekende musici, cellist Colin Carr en pianisten Gérard van Blerk (†) en Pascal Devoyon, vormden tot 1997 het fundament waarop de Masterclass kon worden gebouwd. Studenten uit de hele wereld kwamen naar Apeldoorn naar de lessen die door de initiatiefnemers en hun muziekvrienden werden verzorgd. De studenten verbleven bij bevriende en later een groeiend netwerk van Apeldoornse families, die gastvrij hun deuren openzetten voor onderdak en studie.

Het aantal docenten en een grotere verscheidenheid aan instrumenten nam vanaf 1998 toe. Bekende namen uit die tijd staken hun tijd en expertise in de Masterclass-studenten: Christaan Bor, Naum Grubert, Michael Müller en Bart Schneeman, namen die in de muziekwereld alom bekend en beroemd zijn. De AVRO-uitzending “Jonge mensen op het muziekpodium” besteedde aandacht aan de Masterclass.

Het werd een traditie tijdens de masterclass-week meerdere concerten te organiseren: Slotconcerten vonden plaats in de voormalige balzaal van Paleis het Loo.

In 1999 voegde violist Philippe Graffin, ook nu nog prominent docent, zich bij het gezelschap masters. De stichting richtte de aandacht meer naar buiten, zo bijvoorbeeld in contacten met meerdere jonge muziekstudenten uit Kaapstad, samenwerking met het Amsterdamse Grachtenfestival en een associatie met Young Composers.

In de beginjaren werd de Apeldoornse schouwburg Orpheus in de zomer nog om niet aan de Masterclass ter beschikking gesteld; totdat de Masterclass dusdanig groeide, dat de vraag naar subsidie en fondsen onafwendbaar werd. De Gemeente Apeldoorn en een tiental fondsen, waaronder het Prins Bernhardfonds en het Cultuurfonds, maakten het mogelijk te groeien en een aantal nevenactiviteiten te organiseren die de mogelijkheden van de Masterclass verruimden: zo ontstond de gedachte om concerten op bijzondere locaties plaats te doen vinden: in het Kröller-Müller museum en in het gebouw van Radio Kootwijk. Ook het publiek groeide hetgeen de nodige extra organisatie en kosten met zich meebrachten.

In 2001 voegde klarinettist Charles Neidich, eveneens nog immer gewaardeerd docent, zich bij het gezelschap. Charles is een absolute topper en wereldwijd zeer veel gevraagde docent. Zijn deelname maakte een ander, nieuw repertoire mogelijk.

Vele vrijwillige, meest Apeldoornse, bestuursleden maakten de Masterclass levensvatbaar en zorgden ervoor dat deze een gevestigd cultureel instituut van formaat is geworden. Masters van het eerste uur, zoals Colin Carr, Philippe Graffin en Charles Neidich, tezamen met Apeldoornse musici en muziekliefhebbers, zorgden voor de continuďteit en de kwaliteit. In bijzonder mogen genoemd worden onze ereleden: oprichter Annette Brattinga en belangrijk adviseur/ voormalig bestuurslid Mimi Koppenol-Paskova.

In 2020 werd de wereld getroffen door de coronapandemie, hetgeen betekende dat de edities 2020 en 2021 moesten worden gecanceld. In 2022 vond een Masterclass plaats onder zeer moeilijk omstandigheden: weliswaar waren de beschermingsmaatregelen afgeschaald, voorzichtigheid was het motto: het publiek bleef veelal thuis.

Op nadrukkelijk verzoek van onze subsidient De Gemeente Apeldoorn, werden evenzogoed concertjes georganiseerd in zorgcentra, in het gemeentehuis, een school en bij diverse culturele podia.

Na de pandemie maakte een nieuw bestuur in 2023 een voorzichtige herstart met uitsluitend een Masterclass voor violisten, maar met sterk vernieuwende initiatieven, die de Masterclass inclusiever, meer binnen het bereik van een breder publiek in Apeldoorn zouden maken.

Masterclass 2024 was niet alleen opnieuw een klas met “volle bezetting” (5 masters, 30 studenten), maar bood ook gelegenheid voor jong en oud (Festival “Klassiek ontmoet Apeldoornse Artiesten”), een aanbod aan Apeldoornse basisscholen en bood enkele zeer jeugdige talenten de kans om door onszelf gesubsidieerd deel te nemen aan de lessen. Nog steeds komen onze studenten uit alle hoeken van de wereld, ook waar deze geconfronteerd worden met strijd en oorlog; telkens blijkt dat muziek deze jonge mensen verenigt en kansen biedt om de wereld een stukje harmonieuzer te maken.


Dit laatste jaar werd gekozen voor de Novembermaand, op uitdrukkelijk verzoek van de masters en de studenten. We kunnen daardoor, midden in het theaterseizoen, niet meer terecht in Schouwburg Orpheus en zijn op zoek gegaan naar alternatieve locaties. Ook worden de studenten, gezamenlijk met de masters, ondergebracht op één locatie: StayOkay Apeldoorn.